fast fashion és a slow fashion
2020. január 20. írta: FannyStyleandDesinger

fast fashion és a slow fashion

Mi is a fenntartható divat? - úgy gondolom, erről a kérdésről nem lehet eleget írni és beszélni, pláne manapság. - Ha szeretnél egy összefoglaló képet kapni arról, hogy mi is az a fenntartható divat, akkor ebben segítek ma nektek. - Tisztázzuk az alapvető fogalmakat, amelyekkel biztosan te is találkoztál már, vagy pedig találkozni fogsz a tudatosság felé vezető úton. - Az első pontban, pedig mi mással is kezdhetném, ha nem a fast fashion és a slow fashion-nel.

 sara-kurfess-dxadaj_jocc-unsplash.jpg

A fast fashion kifejezése az angol fast food kapcsolatból ered. - Ha ezt konkrétan szeretném "magyarosítani" akkor egyből rávághatom, hogy gyors kaja. - gyors, olcsó, és (tisztelet a kivételnek) de ezeknek az ételeknek a többsége szemét.

a Fast Fashion, mint fogalom: (gyors divat) - Azok a boltok tartoznak ebbe a kategóriába, melyek azért jöttek létre, hogy a legnagyobb divatházak trendjeit lemásolva elérhető áron juttathassa el az aktuális divatnak megfelelő darabokat.

Na de azért a fast fashion esetében kicsit más a helyzet, és nem pontosan ezeket a jelzőket használjuk rá. - A divat nyelvére lefordítva, ez az egész annyit jelent, hogy a fast fashion márkák a gyors és sokszor nem megfelelő gyártási körülmények miatt minőségben aligha feltudják venni a versenyt a slow fashion ruhákkal. - A fast fashion ruháit legtöbbször ázsiai országokban gyártják és varratják le. Az alkalmazottakat pedig rendszerint (jellemzően) borzasztó körülmények között, fillérekért dolgoztatják. (sajnos az ott dolgozok pedig kénytelenek ezt a helyzetet tűrni, hiszen kevés az ottani munkalehetőség, és ők is persze pénzből élnek. Illetve a munkáltató sincs könnyű helyzetben, mivel ha a megrendelőt egyszer elutasítja onnantól fogva nem kér több rendelést ezáltal még kevesebb lesz a munkalehetőség.) - Szóval ezért is tudják olyan "olcsón" adni a márkák az elkészült ruhákat is.

priscilla-du-preez-dlxlgiy-2vu-unsplash.jpg

Borzalmas minőségű anyagokat használnak, amelyeknek a 99.9%-a műanyagokból áll, és tiszta műszálas anyagokból, tehát ezeknek az anyagoknak az előállítása a legkönnyebb, illetve bármilyen színt létre lehet hozni az anyagokon. - Viszont ezek a műszálas anyagok pár mosás után elveszítik a színüket, formájukat, összemennek vagy éppen kinyúlnak, illetve a varrás is elszalad. Persze, most ezek után nehogy az legyen, hogy én mennyire elítélem a fast fashiont, és mindenkinek tisztában kell lennie vele, hogy kivételek mindig is voltak és lesznek is. Például nekem is lóg a szekrényemben egy 5 éves ZARA ruha, vagy egy 3 éves NewYorker nadrág.

Mindenesetre logikus, hogy a fast fashion márkák a gyakran rosszabb minőséggel arra buzdítják a vásárlókat, hogy amint megunták az adott ruhát, dobják ki ezeket a darabokat, és vásároljanak újabb ruhákat, amelyek szinte hetente kerülnek a boltok polcaira. A fast fashion esetében már rég nem beszélhetünk évszak szerinti kollekciókról, csak egy véget nem érő körforgásról. A cél az, hogy vásároljunk sokszor, és költsünk észrevétlenül sokat. (hiszen ők ebből élnek meg) - és az a legnagyobb baj, hogy az árakkal is kezdenek az egekbe szállni a boltok. Az a nadrág tavaly 5-6 ezer forint volt, idén lett 10 ezer is. De könyörgöm! Ha már egyszer elkérnek érte 10 ezer forintot a hamis farmerre, akkor miért nem lehet megfelelő anyagból előállítani? - Mert az egy év alatt az anyag semmit nem változott, ugyanannyiért csinálták meg a gyárban is, maximum a műszálas anyagok ára emelkedett pár száz forintot az oké.. de akkor is. Lassan oly' mindegy lesz hol veszünk meg egy felsőt, hiszen a boltok árai között minimális eltérések vannak csak.

Szóval.., biztosan mindenki sétált már el kirakat előtt, akkor biztosan megfigyeltétek már, hogy a kirakatok is rendszeresen változnak. Ezzel is arra csábítják az üzlet előtt elhaladókat, hogy ugorjanak be egy-egy új darabért, ami most a legolcsóbb és csak most kapható a héten.

kina-choi-ncysa-m3nu4-unsplash.jpg

Persze, alapvető emberi tulajdonság, hogy igényeljük a változást és az újdonságokat. Főleg, ha rajongunk is a divatért, a csodálatosért, - ezekben az esetekben pedig alapvető, hogy szeretnénk minél gyakrabban újat látni magunkon. Vagy szeretnénk újat mutatni a környezetünknek. - A fast fashion márkák pedig pontosan ezekre az ösztöneinkre hatnak. 

A fast fashion a nevével ellentétben korántsem a sebességéről szól - ezeknek a ruháknak az esetében is pont ugyanannyi idő alatt nő ki a gyapot, és pont annyi idő alatt szárad meg a festék is. A fast fashion a kapzsiságról szól: minél több pénzt keresni, az ember és a természet kizsákmányolásával.

A slow fashion próbálja mindezt ellensúlyozni. A 80'-as évek végén, Carlo Petrini indította el Olaszországban a slow food mozgalmat, amelyben a gyorséttermek ellen harcolt. A slow mozgalom mára nem csak az olcsó és egészségtelen csibeburgert jelenti, hanem az olcsónak számító és környezetszennyező fast fashion ruhák ellen is kiáll.

A slow fashion egy döntés, hogy felelősséget vállalunk a környezetünk megóvásáért a divatban tett választásainkon keresztül.

A slow fashion kategóriába tartoznak a helyi divattervezők darabja is. Például: az egyik kedvenc magyar márkám üzletére gondolok Budapesten, akkor rögtön beugrik egy fotó a varrónőkről a műhelyben. Na nem a pincében eldugva, hanem azon a helyen, ahol a tervező irodája is megtalálható és amelyre minden vásárló majdnem hogy rálát. Azon a helyen, ahol világos van. Mindig nyugodt és lelkes a hangulat, nem üvölt az elviselhetetlen gépek hangja, és nem kiabál a hangszórókban az információ arról, hogy milyen anyagokból készülnek a ruhák vagy hogyan kell mosni őket, hogy minél tovább jók legyenek.

Illetve a Coco Chanel filmben volt egy olyan jelenet, amikor a varrónő is kijött a vásárlóhoz, levette a pontos méreteit, hogy kifejezetten a vásárlóra szabott ruha elkészülhessen. Amire igen, néha várni kell pár napot, de ettől csak még nagyobb lesz annak az értéke... és valóban ezek a ruhák jóval drágábbak, mint a fast fashion darabok, de cserébe évekig hordhatjuk őket, és nem kell félnünk, hogy egyszer csak "meghalnak". Ezek a ruhák pedig sosem mennek ki a divatból, hisz nem az aktuális trend szerint készülnek. Évente ugyanis két kollekció jelenik meg, nem pedig 22222 darab.

Illetve a slow fashion üzletekben előfordulhat, hogy összefutunk magával a tervezővel is, akivel azt is meglehet beszélni, hogy melyik a város legjobb turkálója. ;) - Hiszen ez is egy jó és fenntartható választás.

freestocks-org-_3q3tsj01nc-unsplash.jpg

A slow fashion pedig a választásokról szól, az információról, az egyéniségről. Támogatja szükségleteinket, formálja személyiségünket, és segít, hogy kommunikáljunk a megjelenésünkkel, hogy minél kreatívabbak legyünk.

Persze, nem hiszek a szélsőségekben, és attól senki nem lesz rossz ember, hogy néha megeszik egy csiberbureszt, és attól sem, ha bemegy a ZARA-ba. Az anyagi lehetőségek, az egyszerűség, a gyorsaság mind-mind ezekre a helyekre viszik a vásárlókat.

john-cameron-iepq0f1keeu-unsplash.jpg

Én sem állítom, (sőőőt..) hogy nem teszem be a lábamat egyetlen fast fashion boltba sem. Az imádod blézerem is Bershka-s, egyszerűen azért, mert máshol nem találok ilyen fazont. De a prémium fast fashion üzletek, mint például a COS-ba is bemegyek alapdarabokért, amelyek a magyar tervezőknél nincsenek, illetve turiba alig ha találok ilyeneket. Viszont! már rég nem csábulok el egy 15 ezer forintos H&M-es szoknya láttán a kirakatban..., amikor elugrom a mellette levő Pepcoba pár lakásdekorációért.

Egy szó mint száz: minden egyes vásárlásunkkal szavazunk, és támogatunk valamit, ami jó esetben zöldebb és élhetőbb bolygó felé visz minket. Így aztán lesz idő elandalogni egy eldugott slow fashion márka üzletébe, vagy egy kincseket rejtő second-hand boltba valahol a város határában...

ÉRDEKESSÉG: TRUE COST

A bejegyzés trackback címe:

https://hellofanni.blog.hu/api/trackback/id/tr2915418112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.